9 września 2021 roku wpłynął do Sejmu rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, dotyczący wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur (tzw. KSeF) oraz rozwiązań mających na celu uproszczenie rozliczania przez podatników podatku od towarów i usług. Co zakłada najnowsza propozycja?
Jakie zmiany?
Zgodnie z projektem nastąpią zmiany dotyczące uproszczeń w wystawianiu faktur korygujących, w tym zmniejszenia liczby elementów takiego dokumentu, faktur zaliczkowych oraz fakultatywnego stosowania duplikatów faktur. Rozwiązania przyczynią się do wzmocnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku VAT i uproszczenia samego procesu kontroli rozliczeń u przedsiębiorców poprzez zdalne monitorowanie przez organy podatkowe obrotu dokumentowanego fakturami. Umożliwią także zwiększenie dochodów budżetu państwa w wyniku zakładanego zwiększenia poboru podatku VAT na każdym etapie obrotu towarami i usługami.
KSeF w okresie testowania
Czy jednak to wszystko wystarczy, by rozwiązać realne problemy, z którymi mierzą się podatnicy? Być może odpowiedź na to pytanie przyniesie zbliżający się okres testowania platformy KSeF. W oczekiwaniu na te zmiany warto już teraz sprawdzić, jak działa funkcjonująca od 2019 roku ogólnopolska Platforma Elektronicznego Fakturowania PEF. Przypomnijmy, platforma PEF realizuje cel przyjmowania faktur elektronicznych na linii instytucje publiczne a biznes. Cel ten wynika z wypełnienia nałożonego na Polskę i inne kraje członkowskie Unii Europejskiej obowiązku wdrożenia Dyrektywy 2014/55/UE w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych.
Pisaliśmy o tym także tutaj:
E-faktura w dalszym ciągu na etapie procesu legislacyjnego
O samym PEF-ie można poczytać tutaj: