![]() |
Rozwiązania EDI dla branży odzieżowej |
Polska branża odzieżowa
Wg prognoz PKO BP wartość rynku odzieży na świecie wzrośnie w latach 2018-2023 o 25,6 proc., osiągając poziom 1 946,7 mld EUR i, mimo aktualnie zachwianej koniunktury na świecie, nadal ma się bardzo dobrze. Jednocześnie, w trakcie trwania pandemii COVID-19, zmieniła się specyfika importu i eksportu w Polsce, która stała się pośrednikiem w kanale dystrybucji odzieży na linii Azja – Europa. Wpłynęło to na zwiększenie przychodów z importu o 71 proc. i eksportu o niemal 65 proc. w latach 2017-2021 (wg danych i prognoza Pulsu Biznesu).
Branża odzieżowa stale ewoluuje, zmieniają się trendy zakupowe i zmienia się miejsce zakupów - wg PAH od początku pandemii w 2020 roku udział sprzedaży kanałami e-commerce w handlu odzieżą wzrósł do 35,6 proc. z 17,4 proc. - i stale rośnie. Nie zmienia się jedynie konieczność szybkiej i skutecznej realizacji zamówienia.
Elektroniczna wymiana danych w branży odzieżowej
Polskie firmy produkcyjne oraz dystrybucyjne z tego sektora rynku, aby być konkurencyjnymi, muszą przygotować się na pełną cyfryzację dokumentów, aby szybko i skutecznie reagować na zamówienia klientów. Elektroniczna wymiana danych (EDI) w firmie to zapewnienie odpowiedniego poziomu kontroli nad globalnym łańcuchem dostaw, kontrola stanów magazynowych, bezpieczeństwo przechowywanych danych transakcyjnych, archiwizacja faktur elektronicznych czy sprawne zarządzanie wielokanałowymi zamówieniami sprzedaży.
Rozwiązania EDI stosowane są przez największych graczy rynku odzieżowego, tym samym usprawniając procesy związane z kontrolą dostaw, realizacją zamówień do poszczególnych punktów sprzedaży, wysyłki towarów, kompletacji i wydań w magazynie centralnym, monitoringu stanów magazynowych czy zarzadzania gospodarką pojemników zwrotnych ze sklepu.
Reasumując, wdrożenie rozwiązania EDI w branży odzieżowej pomaga w poprawieniu cyklu zamówień, kontrolę zapasów magazynowych, inwestycji w firmie oraz sprawną kontrolę nad płynnością finansową spółki.