![]() |
Rozwiązania EDI dla branży TSL |
Transport, spedycja i logistyka w Polsce
W branży TSL (czyli: transport, spedycja i logistyka) Polska jest liderem na skalę Europy. Do olbrzymiego znaczenia tego sektora w dużej mierze przyczyniło się położenie geograficzne naszego kraju. Na przełomie ostatnich 10 lat branża transportowa przeszła imponującą transformację. Przez wiele lat o pozycji firmy transportowej na rynku świadczyły: ilość oddziałów, powierzchnia magazynowa, własne agencje celne, liczba pojazdów czy szybkość realizacji usługi transportowej. Aktualnie wpływ na renomę i prestiż firmy wśród klientów ma również posiadanie przez nią systemu klasy ERP i komunikacji EDI.
Komunikacja EDI w TSL
Coraz częściej i w coraz większym wymiarze firmy transportowe wdrażają komunikację EDI. Od początku 2022 r. ma na to wpływ m.in. Pakiet Mobilności, czyli wprowadzane przez Unię Europejską nowe regulacje prawne, jakie muszą spełniać firmy transportowe. Najogólniej mówiąc ich celem jest wprowadzenie w transporcie większej cyfryzacji, a idące za tym postulaty określane są przez branżę TSL mianem „rewolucji”. Wśród wymogów nakładanych na przewoźników jest m.in. składanie deklaracji bezpieczeństwa dla towarów eksportowanych z UE do Wielkiej Brytanii – wprowadzany jest tym samym obowiązek stosowania komunikatów elektronicznych. I właśnie tutaj wkracza EDI.
Co daje EDI w transporcie, spedycji i logistyce?
- ujednolicenie dokumentacji transportowej,
- poprawienie przejrzystości przepływu towarów i ładunków,
- zwiększenie płynności i jakości wymienianych informacji,
- śledzenie przesyłek dla całego łańcucha dostaw,
- zwiększenie konkurencyjności na europejskim rynku TSL.
Operatorzy logistyczni, którzy dysponują rozwiązaniem EDI, wspierają potencjalnych klientów na każdym etapie realizacji usługi:
- zapytanie ofertowe,
- realizacja zlecenia,
- finalizacja usługi transportowej,
- dostęp do dokumentów przewozowych.
Wdrożenie elektronicznej wymiany danych umożliwia branży TSL sprawną współpracę zarówno z mniejszymi, jak i z większymi graczami, zwłaszcza w kontekście galopującego i wyznaczającego trendy - również transportowe - rynku e-commerce.