![]() |
Rozwiązania EDI dla instytucji publicznych |
Jesteśmy brokerem rządowej Platformy Elektronicznego Fakturowania - PEF!
Platforma Elektronicznego Fakturowania
– PEF w instytucjach publicznych
Na administrację publiczną, we wszystkich krajach wspólnoty, nałożono obowiązek odbioru faktur elektronicznych. Obowiązek ten wypływa wprost z norm zawartych w Dyrektywie 2014/55/UE w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych.
Instrumentem wdrożenia tego obowiązku jest wykorzystanie funkcjonalności Platformy Elektronicznego Fakturowania, wspierającej proces wdrożenia i realizacji obowiązku odbioru faktur elektronicznych przez administrację rządową.
Co istotne, PEF uruchomiono nie tylko dla jednostek publicznych, ale także dla przedsiębiorców, po to by skutecznie realizować obieg faktur ustrukturyzowanych.
Korzystanie z Platformy jest bezpłatne. Można to zrobić przez stronę internetową (pefexpert.pl). Duże podmioty mogą zintegrować się z platformą, czyli automatycznie pobierać faktury z systemu.
Inne ustrukturyzowane dokumenty to:
- zamówienie dostawy,
- awizowanie dostawy,
- potwierdzenie dostawy,
- faktura korygująca lub nota księgowa.
Dla wykonawców wprowadzono możliwość wystawiania i wysyłania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych. Natomiast dla zamawiającego wprowadzono obowiązek odbioru od wykonawcy ustrukturyzowanych faktur elektronicznych przesłanych za pośrednictwem platformy. Pozostałe dokumenty obsługiwane na platformie są wymieniane między stronami na zasadzie dobrowolności.
Platforma Elektronicznego Fakturowania działa w sieci Peppol, co umożliwia szybkie i bezpłatne połączenie z innymi dostawcami oraz urzędami w Unii Europejskiej.
Założeniem projektu PEF była dematerializacja faktur i innych dokumentów przesyłanych pomiędzy stronami. Proces ten przeprowadzany był stopniowo. Platforma Elektronicznego Fakturowania została stworzona przede wszystkim dla obszaru Government to Business (G2B). Jednak założenia projektu od samego początku sięgały znacznie dalej. Działania rozpoczęte na gruncie zamówień publicznych miały na celu rozpowszechnić praktykę elektronicznego fakturowania również w środowisku Business to Business (B2B). Komisja Europejska dąży cały czas do tego, by elektroniczne faktury stały się głównym sposobem rozliczeń w całej Unii Europejskiej. W myśl tych aktywności, e-faktury mają stać się docelową formą rozliczania realizowanych transakcji biznesowych.
Gwarantujemy pełną integrację Platformy Elektronicznego Fakturowania z Krajowym Systemem Faktur Elektronicznych - KSeF.
Krajowy System Elektronicznego Fakturowania – KSeF w instytucjach publicznych
Ministerstwo Finansów odpowiedziało na wyzwanie Komisji Europejskiej, tworząc Krajowy System Faktur Elektronicznych KSeF.
KSeF jest systemem teleinformatycznym, w ramach którego będą obowiązywały (z pewnymi wyjątkami) obecne zasady wystawiania faktur. Odbieranie faktur ustrukturyzowanych przy użyciu KSeF będzie wymagało akceptacji odbiorcy takiej faktury. Wyrażanie zgody powinno odbywać się na identycznych zasadach, jakie obowiązują dla faktur elektronicznych. System nie będzie obsługiwał procesu akceptacji nabywcy co do sposobu otrzymania faktur ustrukturyzowanych. W sytuacji gdy odbiorca faktury ustrukturyzowanej nie wyrazi zgody na jej otrzymanie przy użyciu KSeF, wystawca zachowa prawo do wystawienia faktury ustrukturyzowanej w systemie, a wystawioną w ten sposób fakturę będzie zobowiązany przekazać odbiorcy w inny uzgodniony z nim sposób, np. e-mailem w postaci elektronicznej lub papierowej. Projektowane rozwiązanie będzie oparte na modelu poświadczeń, tzn. wymagana będzie autoryzacja danej osoby w systemie. Faktury będą przygotowywane bezpośrednio w programach finansowo-księgowych podatnika oraz przesyłane do systemu poprzez API.
Polska jest czwartym krajem w Unii Europejskiej, który wprowadza e-fakturę. Takie rozwiązanie wprowadziły już Hiszpania, Portugalia i Włochy, Francja wyznaczyła termin na rok 2025. Polskie przepisy zostały oparte głównie na wzorcu włoskim, gdzie e-fakturę udostępniono już w roku 2017 i po okresie przejściowym jest tam obowiązkowa od roku 2019.
W 2022 r. korzystanie z tego systemu jest dobrowolne.