Nowy obowiązek dla samorządów!

Przypomnijmy, że od 18 kwietnia 2019 roku zaczęła obowiązywać ustawa o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych.

Elektroniczne faktury mają za kilka lat zdominować rynek rozliczeń. Polscy przedsiębiorcy jednak do nowoczesnych rozwiązań przekonują się powoli. Na razie aż ponad 84% faktur wystawia się w papierowej formie, a większość elektronicznych faktur to zwykły PDF, który z automatyczną, elektroniczną fakturą wymaganą przez UE nie ma nic wspólnego. 

Od 1 lipca samorządy będą musiały wprowadzić nowe rejestry faktur, a zbierane w nich dane przesyłać do Ministerstwa Finansów. Tak ma wyglądać nowa odsłona walki rządu o uszczelnienie VAT.

Do ustawy o podatku VAT wprowadzony zostanie nowy rozdział, który ureguluje funkcjonowanie Centralnego Rejestru Faktur – wynika z przygotowanego w Ministerstwie Finansów projektu nowelizacji ustawy o VAT i Ordynacji podatkowej. Nowe przepisy wejdą w życie z początkiem lipca 2019 r.

W przyszłym roku nowa struktura jednolitego pliku kontrolnego (JPK_VDEK) zastąpi składane dziś JPK_VAT i deklaracje podatkowe. Powstanie też długo oczekiwany Centralny Rejestr Faktur. Takie zmiany przewiduje projekt nowelizacji ustawy o VAT, którego zapowiedź opublikowano w miniony piątek w wykazie prac legislacyjnych rządu.

Prace legislacyjne nad ustawą o fakturowaniu elektronicznym w zamówieniach publicznych zmierzają już ku końcowi. Kogo, w jakich przypadkach i od kiedy obejmą nowe przepisy?

Nowa ustawa[1] ma na celu implementację przepisów dyrektywy w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych[2]. Ustawodawca unijny zauważył, że przepisy dyrektywy VAT regulujące kwestię faktur elektronicznych są dość ogólne[3]. Powstałe w ten sposób luzy decyzyjne spowodowały, że w poszczególnych państwach UE przyjęte zostały różne wymogi prawne i standardy techniczne w zakresie e-faktur. Dodatkowo, wystawienie faktury elektronicznej jest na gruncie przepisów o VAT możliwe dopiero po akceptacji takiego rozwiązania przez nabywcę[4].

Już od przyszłego poniedziałku fiskus będzie mógł żądać od małych podatników po raz pierwszy JPK_FA.

Firmy nie będą wysyłać co miesiąc deklaracji VAT, fiskusowi wystarczy JEDEN ELEKTRONICZNY PLIK.

Jak wynika z odpowiedzi Ministerstwa Finansów na pytanie Rzeczpospolitej, przedsiębiorcy nie będą wysyłać osobno VAT-owskich ewidencji oraz formularzy. Fiskus dostanie wszystkie informacje o firmie w jednym elektronicznym pliku.

W obrocie gospodarczym coraz powszechniejszą formą dokumentowania transakcji przez podatników VAT stały się e-faktury. W świetle definicji ustawowej (art. 2 pkt 31 ustawy o VAT) są one dokumentami o takich samych walorach prawnych jak zwykłe, papierowe faktury. Faktura może być uznana za fakturę elektroniczną, jeżeli została wystawiona oraz otrzymana w dowolnym formacie elektronicznym.Całkowita digitalizacja ?

Ministerstwo Finansów zakłada, że nowy rejestr faktur będzie bazą budowaną o Jednolity Plik Kontrolny. Zadaniem Centralnego Rejestru Faktur będzie zbieranie informacji o fakturach wystawionych przez wszystkie podmioty obrotu gospodarczego, które zostaną przesłane do centralnej bazy Ministerstwa Finansów za pomocą plików elektronicznych.

RELACJE INWESTORSKIE

MEDIA

EDIPEDIA

 

pefexpert

Krajowy operator
Platformy Elektronicznego Fakturowania

tuv logo


ISO/IEC 27001
ISO 14001:2015 i 9001:2015

KONTAKT

EDISON S.A.
ul. Dobrego Pasterza 122A
31-416 Kraków
KRS 0000040306 
REGON 351139980 
NIP 6761598008

TEL. 12 425 09 70
mail-edison