Editel do stopki  EDISON S.A. is member of EDITEL Group
  • Wiedeń
  • Bratysława
  • Budapeszt
  • Kraków
  • Praga
  • Zagrzeb

Pewne wątpliwości może budzić zapis art.106m ustawy VAT, dotyczący konieczności zapewnienia autentyczności pochodzenia faktur i integralności treści, w szczególności za pomocą dowolnych kontroli biznesowych.
Zgodnie z art. 106m ust. 2 ustawy VAT, poprzez autentyczność pochodzenia faktury rozumie się pewność, co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi albo wystawcy faktury.

Z definicji faktury elektronicznej, zawartej w art.2 pkt 32 ustawy VAT wynika, że faktura elektroniczna to pewna odmiana faktury, która jest wystawiana i otrzymywana w formie elektronicznej. Jest to odzwierciedlenie art.217 dyrektywy VAT, zgodnie z którym „Do celów niniejszej dyrektywy <faktura elektroniczna> oznacza fakturę zawierającą informacje wymagane w niniejszej dyrektywie, wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym”. Wyboru formatu dokonują podatnicy. Zgodnie z definicją nie wszystkie faktury utworzone w formacie elektronicznym można uznać za „fakturę elektroniczną”. Faktury utworzone w formacie elektronicznym poprzez, przykładowo, programy księgowe lub edytory tekstu, które zostały wysłane lub otrzymane na papierze, nie są fakturami elektronicznymi.

Faktura jest podstawowym dokumentem systemu podatku od towarów i usług (VAT). Każdy podatnik VAT ma obowiązek wystawić fakturę dokumentującą w szczególności sprzedaż (tj. dostawę towarów i świadczenie usług) dokonywaną na rzecz innego podatnika VAT, a nawet na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem. Tylko sprzedaż osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej nie musi być fakturowana (chyba, że osoba fizyczna zgłosi takie żądanie) – ale trzeba – wskazanym osobą - wystawiać paragony z kasy fiskalnej.

edison www slider akademia fa
Prace zespołu oraz Ministerstwa Finansów nad wypracowaniem wzorca należytej staranności dobiegają końca. Ostatnie szlify i tekst objaśnień w tym zakresie będzie mógł zostać opublikowany. Czy dokument ten rzeczywiście będzie wskazówką dla uczciwie funkcjonujących podatników – czas pokaże.

5 grudnia 2017 r. Komisja Europejska przyjęła nowe regulacje w zakresie pakietu VAT dotyczące handlu elektronicznego, opodatkowania sektora cyfrowego i współpracy administracyjnej w zakresie zwalczania oszustw w VAT.

Od początku marca 2017 roku za fałszowanie faktur VAT grozi kara pozbawienia wolności od 5 do 25 lat.
Czy nowe regulacje zaostrzające kary będą skutecznym orężem do walki z wyłudzeniami podatku VAT?

Wykorzystanie faktur elektronicznych jest z roku na rok coraz wyższe. Ich stosowanie wspierają również przepisy prawne, na podstawie których mają być wprowadzone faktury elektroniczne dla zamówień publicznych. Jak będą one stosowane i od kiedy przepisy wejdą w życie?

Główną przyczyną zmian w polskich przepisach jest wdrożenie Dyrektywy 2014/55/UE, której celem jest zobowiązanie zamawiających w ramach realizacji publicznych do przyjmowania e-faktur. Zmiany mają być wprowadzone we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej.

Faktury elektroniczne, czyli e-faktury są obecnie coraz częściej wykorzystywane przez przedsiębiorców. W związku z ich popularnością Ministerstwo Rozwoju zaczęło realizację projektu „Platforma pośrednicząca elektronicznego fakturowania dla sfery finansów publicznych”. Dzięki niemu faktury elektroniczne dla urzędu mają być częściej używane.

Od 26 listopada 2018 roku wszystkie jednostki sektora finansów publicznych będą musiały przyjmować elektroniczne faktury ustrukturyzowane przy realizacji zamówień publicznych – zmiany wprowadziła Dyrektywa 2014/55/UE z 16 kwietnia 2014 roku w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych.

Faktury elektroniczne używane są obecnie coraz częściej przez wiele przedsiębiorstw w Polsce. Zgodnie z przepisami, mogą być one używane zamiast faktur papierowych i nie wymagają podpisu – także tego elektronicznego. Zmiana przepisów wprowadzona przez Dyrektywę 2014/55/UE obejmuje również nowe pojęcie faktury ustrukturyzowanej. Co warto o niej wiedzieć?

Zapraszamy do pierwszej odsłony Akademii Automatycznej E-faktury. Nie daj się zaskoczyć fiskusowi - przeczytaj, jakie zmiany czekają przedsiębiorców w 2018 roku i przygotuj się na nie już teraz.

RELACJE INWESTORSKIE

MEDIA

EDIPEDIA

EDISON S.A.
ul. Dobrego Pasterza 122A
31-416 Kraków 
KRS 0000040306 
REGON 351139980 
NIP 6761598008
TEL. 12 425 09 70
dh@edison.pl
PEF logo   iso  Peppol
ISO/IEC 27001
ISO 14001:2015 i 9001:2015 
EDISON S.A. is member of EDITEL Group   Editel do stopki