Ta strona wykorzystuje pliki cookies

Strona wykorzystuje pliki cookies (tzw. ciasteczka) m.in. w celu poprawienia jej dostępności, personalizacji, obsługi kont użytkowników czy aby zbierać dane, dotyczące ruchu na stronie. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może sam decydować o tym czy dopuszcza pliki cookies, ustawiając odpowiednio swoją przeglądarkę. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.

AKCEPTUJĘ

Schowaj

facebook
linkedin
youtube

KSeF: Krajowy System e-Faktur

KSeF, czyli Krajowy System e-Faktur – co oznacza dla przedsiębiorcy?

 

Trwają prace nad Krajowym Systemem e-Faktur (tzw. KSeF). To platforma tworzona przez Ministerstwo Finansów do wystawiania i otrzymywania faktur drogą elektroniczną. W początkowym okresie faktury ustrukturyzowane będą funkcjonowały w obrocie gospodarczym jako jedna z dopuszczalnych form dokumentowania transakcji, obok faktur papierowych. Zaletą wprowadzenia KSeF ma być m.in. automatyzacja procesu związanego z przeprowadzaniem kontroli podatkowych – skrócenie ich czasu i mniejsze zaangażowanie w to przedsiębiorców.

 

Przygotuj z nami swoje przedsiębiorstwo na KSeF!

Na bieżąco współpracujemy z Ministerstwem Finansów i monitorujemy zmiany legislacyjne w prawie polskim. Zapewniamy pełną zgodność z najnowszymi regulacjami prawnymi oraz transparentność przepływu wszystkich dokumentów. Jesteśmy operatorem elektronicznej wymiany danych (w tym także e-faktur) i już od ponad 25 lat zapewniamy pełną cyfryzację procesów biznesowych między firmami.

Od początku obserwujemy projekt Krajowego Systemu e-Faktur, aktywnie uczestnicząc w organizowanych przez Ministerstwo Finansów spotkaniach roboczych. To właśnie na nich omawiane są postępy projektu, szczegóły techniczne systemu, specyfikacja faktury ustrukturyzowanej czy dokumentacja API.

Trzymamy rękę na pulsie i jesteśmy w pełni gotowi na wdrożenie KSeF-a Służymy wsparciem na każdym etapie projektu. Poprzez naszą platformę EDI umożliwimy Ci błyskawiczną integrację Twojej firmy z rządową platformą. Oznacza to, że z nami będziesz mógł wysyłać i odbierać faktury z KSeF.

Czym jest Krajowy System eFaktur (KSeF)?

KSeF, czyli Krajowy System e-Faktur to system, który ma służyć do rejestrowania, odbierania i przechowywania faktur w ustrukturyzowanej formie. Gromadzone w nim e-faktury będą oznaczane numerem identyfikacyjnym (przydzielanym przez system), będzie również weryfikowana zgodność z określonym wzorem faktury i poprawność danych. Jak zapowiada Ministerstwo Finansów, jeśli nowe rozwiązanie się sprawdzi, może zastąpić dotychczasowe JPK.

Krajowy System eFaktur

Czym jest faktura elektroniczna? Czym jest faktura ustrukturyzowana?

W myśl obecnie obowiązujących przepisów elektroniczna faktura jest równie ważnym dokumentem jak papierowa - z punktu widzenia administracji skarbowej, przedsiębiorców, jak również pozostałych podatników. Z tego względu przepisy określające konstrukcję faktur i zakres zawartych w nich informacji, a także zasady, na jakich należy je przechowywać, stosuje się również do wersji elektronicznej.

Szczególnym przypadkiem elektronicznej faktury jest ustrukturyzowana faktura elektroniczna - w formie ustrukturyzowanego komunikatu XML zgodnego z europejską normą EN-16931, który umożliwia jej automatyczne przetwarzanie przez nabywcę. Jest ona obecnie stosowana w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwa publiczno-prywatnego.

Faktury ustrukturyzowane to faktury wystawiane przez podatników za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, tj.: Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) oznaczone przydzielonym numerem identyfikującym fakturę w tym systemie.

Prace nad projektem 

Krajowy System eFaktur

W założeniu Ministerstwa Finansów od I kwartału 2024 r. faktury ustrukturyzowane mają stać się już obligatoryjne i całkowicie zastąpić pozostałe formy fakturowania.

 

Co zyskasz dzięki KSeF?

  • Uproszczone przepisy dotyczące fakturowania
  • Ulgi z przechowywania i archiwizowania faktur (Ministerstwo Finansów będzie przechowywało dokumenty przez 10 lat)
  • Zapobieganie nieprawidłowościom w obszarze podatków (zarówno w zakresie VAT, podatku akcyzowego, jak i w podatkach dochodowych)
  • Przyspieszony zwrot VAT (z 60 do 40 dni)
  • Bezpieczeństwo przechowywania faktur (nie zostaną zniszczone, nie zginą, co wyeliminuje też duplikaty faktur)
  • Gwarancja, że faktura zawsze trafi do kontrahenta (co wpłynie na dynamikę i przyspieszenie obrotu)
  • Jeden wzorzec wszystkich faktur
  • Standaryzacja wzajemnych rozliczeń
  • Dużo łatwiejsze księgowania faktur
  • Brak konieczności przesyłania dodatkowo Jednolitego Pliku Kontrolnego dla Faktur (JPK_FA) – dane te będą już dostępne w KSeF

KSeF a PEF

W oczekiwaniu ostateczne wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur warto już teraz sprawdzić, jak działa funkcjonująca od 2019 roku ogólnopolska Platforma Elektronicznego Fakturowania PEF. Jest to narzędzie służące do realizacji obowiązku stosowania faktur elektronicznych w zamówieniach publicznych. To właśnie dla przedsiębiorców i jednostek publicznych uruchomiono tę specjalną platformę do obiegu faktur ustrukturyzowanych, z której można bezpłatnie korzystać przez stronę internetową. Duże podmioty mogą zintegrować się z nią zintegrować, czyli automatycznie pobierać faktury z systemu.

Platforma PEF realizuje cel przyjmowania faktur elektronicznych na linii instytucje publiczne a biznes. Cel ten wynika z wypełnienia nałożonego na Polskę i inne kraje członkowskie Unii Europejskiej obowiązku wdrożenia Dyrektywy 2014/55/UE w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych.

EDI a e-faktura

EDI, czyli elektroniczna wymiana danych jest kompleksowym standardem bezpiecznej komunikacji handlowej dla transakcji B2B. Ta niezawodna i sprawdzona technologia znajduje rozwiązanie praktycznie w każdej branży i wspiera działalność wszystkich firm - małych, średnich oraz dużych.

Przepisy z 9 listopada 2018 r., które weszły w życie 18 kwietnia 2019 r. wprowadziły obowiązek stosowania faktur elektronicznych w zamówieniach publicznych. W konsekwencji spowodowały, że faktury elektroniczne zaczęły zastępować zwykłą fakturę papierową. Nowe przepisy, bazujące na platformie KSeF, wprowadzają możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych jako jednej z dopuszczanych form dokumentowania transakcji. Oznacza to, że 2023 roku zupełnie nie będzie się już korzystało z faktur papierowych.

Jak zacząć korzystać?

Uwzględniając fakt, że faktury stanowią zaledwie jeden z elementów finansowego łańcucha dostaw nietrudno włączyć e-fakturowanie w szerszy kontekst zintegrowanego rynku, od zakupu do zapłaty. Utworzenie zintegrowanego, jednolitego obszaru dokumentów elektronicznych, towarzyszących na każdym etapie transakcji, ułatwia łączenie procesów zamawiania, dostawy fakturowania i płatności. To może w niedalekiej przyszłości spowodować wykorzystanie technologii EDI jako niezbędnego narzędzia do realizowania praktycznie wszystkich transakcji. Jest to rozwiązanie, które powinien rozważyć już dziś każdy przedsiębiorca – niezależnie od branży czy wielkości prowadzonej przez siebie firmy.

EDISON S.A. to jeden z liderów w Polsce cyfrowej transformacji i obiegu dokumentów. Od 25 lat świadczymy usługi elektronicznej wymiany danych (EDI), zapewniając pełną cyfryzację procesów biznesowych między firmami. Na bieżąco współpracujemy z Ministerstwem Finansów w kwestii projektu KSeF.

 

 

Zadzwoń do nas i porozmawiaj z doradcą handlowym!

 

Zadzwoń do nas!

Odpowiemy na każde pytanie dotyczące EDI

MEDIA

EDIPEDIA

POLITYKA PRYWATNOŚCI 

BAZA WIEDZY

KARIERA

WEBINARIA

EDISON S.A.

ul. Dobrego Pasterza 122A
31-416 Kraków 

KRS 0000040306 
REGON 351139980 
NIP 6761598008

KONTAKT

+48 12 21 32 300
info@edison.pl
sales@edison.pl

 

SOCIAL MEDIA

facebook whiteli whiteyt white

EDITEL Group

Editel Austria GmbH
Editel CZ s.r.o.
Editel SK s.r.o.
Editel Hungary Kft.
Editel Adria d.o.o.

 

PEF logo 

 

 

Automotive EDI



 

iso

ISO/IEC 27001
ISO 14001:2015 i 9001:2015

 

Peppol



 
EDISON S.A. is a member of EDITEL Group   Editel 
-->